Achtergrond
Belang van de cursus
Door intensiever gebruik worden steeds hogere eisen gesteld aan sportvelden en golfbanen. In combinatie met afspraken zoals Green Deals, klimaatverandering en meer variatie in buitenportvloeren wordt het onderhoud complexer. Er worden hogere eisen gesteld aan de medewerkers. De vraag naar beginnend beroepsbeoefenaren met specifieke kennis en vaardigheden op het gebied van onderhoud aan sportvelden en golfbanen neemt toe. Mbo studenten hebben na het volgen van dit keuzedeel, met de praktijkdagen en de BPV-opdrachten verdiepende kennis en vaardigheden opgedaan op dit gebied, waardoor zijn kansen op de arbeidsmarkt worden vergroot.
Keuzedeel Onderhoud van sportvelden en golfbanen (K0871)
De volledige naam van het Keuzedeel Sport en Golf luidt: Keuzedeel Onderhoud van sportvelden en golfbanen. De inhoud van het Keuzedeel is overeenkomstig het door de minister van OCW vastgestelde keuzedeel 'Onderhoud sportvelden en golfbanen', zoals opgenomen in het register keuzedelen onder nummer K0871.
Het keuzedeel omvat voor de student gedurende het schooljaar een studielast van 240 uur te besteden aan zelfstandig bestuderen van de theorie en instructiefilms uit de e-learning, uitvoeren van BPV-opdrachten, maken van de toetsen en actief deelnemen aan praktijkdagen.
Studenten of bedrijven/medewerkers kunnen een licentie kopen voor toegang tot de e-learning.
Initiatief
Het Keuzedeel Onderhoud van sportvelden en golfbanen is een initiatief van vier brancheorganisaties te weten Brancheorganisatie VHG, CUMELA Nederland, BSNC en NGA, in overleg met de drie AOC partners Zone.college, Yuverta en Aeres MBO Barneveld. Dit project wordt mogelijk gemaakt met een bijdrage van Colland en het Aequor fonds.
Door het ontwikkelen en aanbieden van dit regio-overschrijdend keuzedeel willen de brancheorganisaties ook een voorbeeld geven richting het onderwijs en andere sectoren. Keuzedelen zijn primair bedoeld om specialisatie en verdieping in het onderwijs te brengen.
Veel scholen kiezen voor algemene keuzedelen die regionaal volle klassen opleveren. Door dit keuzedeel aan te bieden als blended learning kunnen studenten en werkenden uit heel Nederland deelnemen, ook als er regionaal te weinig studentenaantallen zijn om een volledige klas samen te stellen.